Benelli Moped
Ett annat italienskt företag med en imponerande racing arv. Benelli grundades av Teresa Benelli, en änka som investerade familjen förmögenhet i ett garage företag att hålla hennes sex söner ur ofog. Den Benelli garaget i Pesaro i 1911 reparerade bilar och motorcyklar skillnaden var att det gjorde de flesta av de delar som behövs för att genomföra reparationer. År 1920 Benelli fram sin första kompletta motor, en 75cc, 2-takt encylindrig enhet avsedd för att driva cyklar. Detta följdes snart av den första motorcykeln, som hade en 98cc motor.
Den yngste Benelli, Tonino, var en begåvad motorcykel racer och han framgångsrikt utställningsmonter familjen produkt som vid det här laget var en 150cc 4-takt. När i 1927, producerade Benelli den överliggande kamaxel 175cc racer, tog Tonino det till tre nationella mästerskapstitlar, 1927, 1928 och 1930. Han tog också titeln året därpå med dubbla överliggande kamaxel version. Tyvärr han dödades i en fabrik test session 1937.
Ett annat slag av otur för Benelli var utbrottet av WW2. Benelli hade vunnit 1939 Lätt TT med sina dubbla överliggande kamaxel 250cc singel och hade utvecklat en kompressormatad 250cc fyrcylindrig maskin som producerade 62 hästkrafter som det skulle blitz 1940-europeiska (världen) Championship. Men någon annans världsherravälde planer kom i vägen.
Den efterkrigstiden såg Giuseppe Benelli gå sin egen väg utgör Motobi oro. I början av 50-talet Benelli hade sitt lätta sortiment av 98cc och 125cc modeller samt de större 350 och 500 singlar. Racing aktiviteter fortsatte under detta årtionde och in på 60-talet när några berömda personligheter, inklusive Tarquinio Provini och Renzo Pasolini var Benelli monterad och vinnande mästerskap. Kel Carruthers vann 250 VM-titel och Lightweight TT år 1969, det sista året av dessa titlar var omtvistade på 4-takts maskiner.
Även under 60-talet Motobi hade köpts tillbaka till fållan och några av dess modeller hade blivit populär i USA, inklusive Tornado 650 tvilling, byggd för att tävla mot BSA och Triumph tvillingar, vilket gav några välkomna intäkter. I början av 70-talet den japanska hade fångat de flesta av de västerländska motorcykeltillverkare tupplur och förmögenheter bytte för många. En annan kämpar italienska tillverkaren var MotoGuzzi så den och Benelli blev en del av De Tomaso imperium tillsammans med andra fordonsindustrin legender såsom Maserati och Ghia.
Under denna period extravaganta multi-cylindriga modeller har framställts av den utsökta 250 fyrcylindriga till gigantiska 900 Sei (sex) förmodligen den enda motorcykeln för att köra en duplex-enhet kedja. Fortune dock inte gynna de modiga och bolaget var snart tillbaka i finansiella stegar och slogs samman med Moto Guzzi och gamla produktionsanläggningar i Pesaro avyttrades.