Suzuki moped
Som en av de fyra stora japanska tillverkarna Suzuki kommer alltid kommandot en anständig post i motorcykelåkandet arkiv. Tack vare företagets grundare Michio Suzuki var Suzuki Loom Manufacturing Company big business på 1920-talet då Japan exporterade stora mängder tyg och silke i synnerhet. Men att verksamheten nådde en topp innan WW2 och i det kaos som följde på denna konflikt i botten föll ur vävstolen göra affärer.
Enligt företaget historiker var son till grundaren Shunzo Suzuki, som hade idén att motorisera sin cykel. I slutet av 1951 ingenjörerna från vävstolen företaget var ivrigt utforma en Cykelmotor, som ett resultat Power Gratis, 36cc 2-takts motor anlände nästa år ska följas av Diamond Free. Suzuki övergav cykelmotorerna och 1954 introducerade Mini Fri som en 50cc moped säljs som en komplett maskin och Suzuki Motor Co föddes. Mini Free ersattes av Suzumoped i ’58.
Vid tiden Suzuki startade shipping ”riktiga” motorcyklar till Storbritannien på 60-talet det tog inte lång tid för en sport rykte att bygga. Suzuki T20 Super Six var den första serietillverkade 6-växlad motorcykel byggd och det var snabb. Suzukis 2 -takts teknik var överlägsen på tiden som det hade stulit teknisk guru Walter Kaaden från MZ. Eleven begränsning i Storbritannien på 70-talet var 250cc och när Suzuki introducerade 250cc X-7 och det var fart testats på över 100mph fanns en folkstorm. Vissa säger att det var en stor bidragande orsak till den lag som ändrats till 125cc för studerande. Från detta arv till Suzuki GSX-R sortiment utvecklats och med det rykte om oanständiga prestanda till ett blygsamt pris.
Suzuki Sverige
www.suzukimc.se